Het inzetten van op maat gemaakte promotionele producten voor jouw bedrijf is tegenwoordig erg belangrijk. Dan moet je wel de juiste producten kiezen en beseffen dat het niet eenvoudig is om het resultaat om te zetten in eenvoudige termen van winst en verlies. Het doel van promotionele marketing is om het bereik te vergroten, maar hoe kies je voor de juiste promotionele producten? Wanneer laat je bijvoorbeeld bieropeners bedrukken en wanneer is het juist verstandiger om dit met een custom USB stick te doen? Hieronder lees je alles over het bepalen van de juiste promotiemiddelen voor jouw bedrijf.
Het is niet effectief om je klantenbestand simpelweg te overspoelen met freebies met je logo erop. Een op de vijf mensen gooit promotionele producten direct weg omdat ze die niet willen. Promotieartikelen zijn daarom alleen waardevol als ze een rendement op de investering opleveren. Kies altijd items die nuttig zijn voor jouw klanten en die passen bij jouw bedrijf.
Bij een goed gekozen promotie item zal deze lange tijd gebruikt worden, waardoor jouw merk wordt blootgesteld aan vele andere potentiële klanten Weet je bijvoorbeeld dat jouw doelgroep van verschillende soorten bier houdt, dan is een bedrukte bieropener een goed idee. Maar is jouw belangrijkste doelgroep kinderen van rond de 12, dan is een bieropener totaal misplaatst. Je krijgt gegarandeerd positieve resultaten als promoties zijn afgestemd op je publiek. Volg onderstaande tips om de juiste promotionele producten voor jouw bedrijf kunt kiezen.
Heb een duidelijk doel voor ogen
Zorg dat je weet wat je wil bereiken voordat je in jouw marketingbudget duikt. Anders zul je uiteindelijk geld verspillen aan promotionele artikelen die niemand echt wil.
Wat is het doel van de promotiecampagne?
Een promotiecampagne kan verschillende doelen hebben. Probeer je de naamsbekendheid in de regio te vergroten of mensen geïnteresseerd te krijgen in een nieuw bedrijf? Ben je op zoek naar een paar hoogwaardige klanten binnen een specifiek tijdsbestek? Jouw doelen moeten bepalen hoeveel geld en moeite je aan het project besteedt. Het ontwerpen van gepersonaliseerde promotionele artikelen is een slimme manier om je op een nichemarkt te richten, maar ook om algehele bekendheid te verspreiden.
Aan de andere kant zijn eenvoudige, goedkope promotieartikelen zinvol om naamsbekendheid onder een algemeen publiek te verspreiden. Deze producten zijn aantrekkelijk en visueel, waardoor ze een uitstekende keuze zijn om zoveel mogelijk mensen te bereiken. In veel opzichten heb je onbeperkte mogelijkheden voor het maken van op maat gemaakte promotionele producten.
Het is duidelijk dat een klein bedrijf niet tot extremen zal overgaan, en het kan veel vallen en opstaan vergen om een kant-en-klaar promotieproduct te vinden dat de gewenste resultaten oplevert. Doe daarom goed onderzoek naar wat zou kunnen werken en zorg dat de kwaliteit daarvan aansluit bij die van jouw bedrijf.
Kies een product dat de meeste functionele waarde biedt aan jouw klanten en probeer voor extra impact een optie te kiezen die betrekking heeft op je branche. Als jouw klanten voornamelijk zakelijke professionals zijn, kunnen bureaubenodigdheden en USB-sticks nuttiger zijn dan een overhemd.
Leer alles wat je kunt over je publiek
Hoe meer je daarom over jouw klanten weet, hoe gemakkelijker het is om een goed promotioneel item te vinden. Factoren zoals leeftijd, geslacht, gezinssituatie en beroep spelen een grote rol in hoe klanten de waarde van promotionele producten zien.
Denk daarom na over het type mensen dat je target. Verkoop je aan consumenten of bedrijven? Mannen of vrouwen? Jongeren of ouderen? Zakelijke professionals? Bekwame vakmensen? Overweeg dit soort belangrijke informatie!