• Homepage
  • >
  • Sport
  • >
  • Hoe snel gaat je conditie achteruit bij niet-sporten?

Hoe snel gaat je conditie achteruit bij niet-sporten?

  • Menfacts
  • May 22, 2020
  • Comments Off
hoe snel gaat je conditie achteruit

Nu alle sportscholen, gymzalen en de meeste sportverenigingen al 2 maanden zijn gesloten, neemt de conditie bij velen van ons af, terwijl de pondjes er weer bijkomen. De vraag is, hoe lang kunnen we zonder sport en wat doet dat met ons lijf? Belangrijk om te weten hierbij is dat conditie eigenlijk bestaat uit 2 zaken: spierkracht en uithoudingsvermogen. Beide kunnen alleen op niveau blijven door eraan te werken.

Minder uithoudingsvermogen

We zullen eerst even het verschil aangeven tussen uithoudingsvermogen en spierkracht: Ben je na je fietstocht naar de supermarkt buiten adem, dan is je uithoudingsvermogen waarschijnlijk niet meer zo goed. Voel je je benen na die dergelijke tocht, dan is je spierkracht afgenomen.
De meeste van ons sporten nu een stuk minder dan voor de coronacrisis. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan door universiteiten, sportwetenschappers en andere instanties naar de afname van je uithoudingsvermogen en hieruit is gebleken dat de grootste afname in de eerste vier weken plaatsvindt. De uitkomst van al deze onderzoeken is dat je duursporten zoals zwemmen, fietsen en hardlopen tot 25% minder lang volhoudt als je 4 weken niet sport. Als je dus voorheen 2 uur kon fietsen, zal dat na 4 weken niet trainen nog maar 1,5 uur zijn. Na deze 4 weken stabiliseert je uithoudingsvermogen zich en zal deze minder snel afnemen.

spierafbouw door corona

Minder spierkracht

Iedereen zal de afname van zijn of haar uithoudingsvermogen herkennen, vooral als je sport en weet wat je lijf aan kan. Geldt dit echter ook voor je spierkracht? De eventuele afname hiervan is namelijk wat moeilijker te herkennen bij jezelf. De ene dag zijn je spieren wat fitter dan de andere dag en het is soms moeilijk in te schatten of dit nu komt door het minder sporten of niet.
Uit onderzoek is gebleken dat je spierkracht minder snel achteruit gaat bij niet of minder sporten dan je uithoudingsvermogen. Zo kon men bij getrainde sporters na 4 weken niets doen, geen verschil zien in de spierkracht. Bij deze proefpersonen bleek er pas een afname in de spieren te komen na 8 tot 12 weken, afhankelijk van de spier(groep) en de persoon in kwestie. In die periode van 8 tot 12 weken daalt je spierkracht met 7 tot 12 procent, ook een stuk minder dan de afname van je uithoudingsvermogen dus. Dit was de uitkomst bij zowel fanatieke sporters als bij minder fanatieke.

Graadmeter voor je conditie

Je uithoudingsvermogen en spierkracht samen worden vaak aangeduid met de graadmeter VO2max. De waarde van deze graadmeter geeft aan hoeveel zuurstof je lijf per minuut kan opnemen, dit bepaalt hoe lang je kunt sporten voor er verzuring plaats vindt. Je lichaam gebruikt die zuurstof namelijk om energie uit je eten vrij te maken, die je dan weer kunt gebruiken om te sporten. Als er bij deze verbranding te weinig zuurstof aanwezig is, krijg je verzuurde spieren.

Trainen kost meer moeite

De VO2max van goed getrainde atleten blijkt na onderzoek met 4 tot 14 procent af te nemen in de eerste 4 weken van niks doen. Ook deze cijfers laten zien dat de afname na die 4 weken minder wordt; na 8 weken niets doen is de VO2max van deze proefpersonen in totaal met 6 tot 20 procent gedaald. Je kunt in de afgelopen 2 ‚coronamaanden’ dus tot 20% van je conditie zijn kwijtgeraakt. De oefeningen of afstanden die je voorheen deed, zullen nu een stuk zwaarder aanvoelen.

Opbouwen van je conditie

Je zult dus je conditie (uithoudingsvermogen en spierkracht) weer opnieuw moeten gaan opbouwen. Doe dit gecontroleerd en besef dat je lijf na enkele weken bankhangen niet meer hetzelfde is als daarvoor en dat je ook niet meer hetzelfde zult kunnen. Gelukkig komt je conditie sneller terug dan dat hij verdwijnt, en je zult merken dat je alweer snel meer aan kunt… wat natuurlijk een goede stimulans is om weer op je oude niveau te komen. Eerder schreven we hier al over hoe je thuis weer fit en op je oude niveau kunt komen.

Previous «
Next »