• Homepage
  • >
  • Overig
  • >
  • Krijg je nog geld? Dit is hoe wij het op zouden lossen

Krijg je nog geld? Dit is hoe wij het op zouden lossen

  • Menfacts
  • August 15, 2018
  • Comments Off
customer-service

Veel bedrijven hebben problemen met de liquide middelen. Maar dat is lang niet altijd hun eigen schuld. Wanneer je een bedrijf hebt en een groot bedrag open hebt staan aan facturen die maar niet betaald worden, dan kun je wachten. Hopend dat de afnemers hun schuld een keer in komen lossen. Uit de ervaring blijkt echter dat het wachten op geld vaak niets oplevert. Je moet in actie komen om het geld ook daadwerkelijk op je bankrekening te zien. We vertellen hoe wij het op zouden lossen.

In gesprek gaan met de klant

De eerste stap is altijd het gesprek opzoeken met de klant. Dit doe je niet per mail. De kans is namelijk groot dat de klant de mail opent, later denkt te antwoorden en dit vervolgens vergeet. Of gewoon direct al geen enkele intentie heeft om te antwoorden omdat deze niets van de schuld wil weten. Wil je in gesprek gaan met de klant, dan doe je dit bij voorkeur via de telefoon. De klant moet dan wel antwoorden en het is een directere lijn dan via de mail. Leg tijdens het gesprek duidelijk uit dat er een betalingsachterstand is en dat hier iets aan gedaan moet worden. Bied de klant altijd de mogelijkheid om te antwoorden en ga op zoek naar een oplossing.

Mogelijkheden om een schuld weg te werken

Gaat het om een groter bedrag? Dan kun je op je strepen staan en eisen dat de volledige schuld zo snel mogelijk betaald moet worden. Dit levert doorgaans geen oplossing op. Wees flexibel wanneer de klant een afbetalingsplan op wil stellen. Hoe korter de periode is, hoe beter dit is voor jouw bedrijf. Je mag hier overigens kosten voor rekenen aangezien de vervaldatum van de eigenlijke factuur vervallen is. Is het een vaste klant en is dit de eerste keer dat er problemen met de betalingen zijn, dan kan het de moeite waard zijn om hier eens goed over te denken voordat je een klant afschrikt.

De klant wil niet meewerken

Wil de klant niet meewerken aan het zoeken naar een oplossing? Dan is het verstandig om direct de hele zaak over te geven aan een incassobureau. Zorg ervoor dat je de originele factuur mee kunt sturen en aan kunt geven welke diensten of producten je verkocht hebt. De kans is groot dat het incassobureau direct succes heeft met het innen van de betaling omdat het een incassobureau is. Jouw klant weet dat het serieus is. Ben je bang om de klant hierdoor te verliezen? Geen zorgen: allereerst krijg je de betaling waar je recht op hebt, daarnaast is een incassobureau een logische stap die dagelijks gebruikt wordt door ondernemers wereldwijd. Want laten we eerlijk zijn: jij bent niet de persoon die in gebreke gebleven is.

Previous «
Next »