• Homepage
  • >
  • Voertuigen
  • >
  • Smart #1: de elektrische auto die de toekomst van het merk gaat bepalen

Smart #1: de elektrische auto die de toekomst van het merk gaat bepalen

  • Menfacts
  • september 12, 2023
  • Comments Off
smart hashtag1

De smart #1 is een elektrische auto die het startpunt vormt van een radicaal nieuw tijdperk voor het bedrijf dat bekendstaat om zijn kleine tweezits stadsauto’s. Een paar jaar geleden tekende de oorspronkelijke eigenaar van smart, Mercedes, een 50/50-partnerschap met de Chinese autofabrikant Geely om het merk achter de smart Car te heruitvinden als een specialist in elektrische auto’s met een geheel nieuwe line-up (zoals de smart #1) van modellen. Mercedes zou zich bezighouden met het design en Geely (eigenaar van Volvo de afgelopen tien jaar) met de engineering.

De smart #1, die je de “smart hashtag one” moet noemen, is het eerste product van de samenwerking. Deze is uitgerust met een 62kWh-batterij en heeft een officieel bereik van maximaal 273 kilometer. Er is een standaardversie met een niet onaardige 268 pk, plus een 422 pk sterke Brabus-variant die officieel in 3,9 seconden op 100 km/u zit.

In onderstaand artikel gaan we de smart #1 beoordelen op prestaties, handling, bereik, gebruiksgemak.

Rijgedrag van de smart #1

De nieuwste toevoeging aan het electric cars firmament is de smart #1. Deze heeft een 268 pk sterke elektromotor die de achterwielen aandrijft en is sneller dan al zijn directe concurrenten. Hij kan officieel in 6,7 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren. Er is ook een Brabus-versie die een tweede elektromotor aan de voorwielen toevoegt. Dat geeft hem vierwielaandrijving en een flinke sprong in vermogen tot 422 pk. De 0-100 km/u-tijd daalt dramatisch naar 3,9, dus hij is net zo snel als een Audi RS3. Hij voelt bizar snel aan en bouwt snelheid zo moeiteloos op dat het bijna belachelijk is.

Ongeacht de versie die je kiest, krijgt de #1 een 62kWh (bruikbare capaciteit) batterij. Dat geeft de Pro+ versie een officieel bereik van 260 kilometer, terwijl de Premium, die een iets efficiëntere motor heeft, officieel 276 kilometer kan halen (reken op 200-240 kilometer in het echte rijgedrag). 

De zwaardere Brabus-versie heeft een officieel bereik van 248 kilometer, dus verwacht 170-210 kilometer in normaal gebruik. Opvallend is dat de #1 ook tot 1600 kilogram kan trekken, net als de Kia EV6. De relatief stevige vering zorgt voor een licht schokkerige rit op lage snelheid, maar op snelwegen en autowegen rijdt de #1 soepeler dan de meeste concurrenten. 

De #1 voelt alerter en sportiever aan dan de meeste auto’s op lage snelheden. De besturing is goed, met een natuurlijke respons. De afwerking is goed, met slechts een beetje wegdek geluid op de snelweg en de occasionele schok van de ophanging op lage snelheden die de rust binnen verstoort. Het rempedaal geeft een behoorlijke hoeveelheid vertrouwen en je kunt kiezen uit twee regeneratie remstanden, zodat de auto afremt zodra je het gaspedaal loslaat. Zelfs in de sterkste regeneratie stand remt de auto soepel en is hij minder abrupt dan Tesla’s en sommige andere elektrische auto’s.

De Brabus-versie

De op prestaties gerichte Brabus-versie heeft geen grote make-over gekregen, maar wel veel meer power. Hij blijft vrij wendbaar voor een elektrische auto op lage snelheden, maar de banden kunnen behoorlijk belast raken als je de volle kracht gebruikt, vooral in de meest agressieve Brabus-rijmodus. 

Interieur

De stoelen ondersteunen op de juiste plekken en er is veel elektrische verstelbaarheid (inclusief verstelbare lendensteun) om het je comfortabel te maken. Het zicht is goed, dankzij de rechte, slanke stijl zuilen en het lage dashboard. Opvallend is dat alle modellen zijn voorzien van voor- en achter parkeersensoren en een 360-graden bird’s eye view-camera om te helpen bij het parkeren. Het 9,2-inch digitale instrumentenpaneel ziet er vrij smal uit, maar het is helder, scherp en gemakkelijk af te lezen met alle informatie die je nodig hebt. Premium- en Brabus-versies hebben een head-up display dat je snelheid en andere informatie projecteert op de voorruit in je blikveld.

Elke smart #1 wordt geleverd met een driejarige, onbeperkte kilometergarantie, terwijl de batterij zijn eigen achtjarige garantie heeft tot 125.000 kilometer. Het omvat ook een servicepakket voor de eerste drie jaar of 30.000 kilometer en omvat slijtage onderdelen zoals remblokken en ruitenwissers, maar geen banden.

Previous «
Next »