Mensen die op zoek zijn naar een capabele, elektrische auto, zullen merken dat de Kia EV6 dan vaak langs zal komen als serieuze optie. Dankzij zijn betrouwbare actieradius, snelle laadvermogen en degelijke standaarduitrusting is de Koreaanse cross-over een van de beste elektrische auto’s die je nu kunt kopen. Zijn gestroomlijnde en stijlvolle uiterlijk biedt veel uitstraling, terwijl de EV6 ook goed te besturen is, met krachtige GT-modellen die serieus snelle prestaties leveren.
Over de Kia EV6
Kia heeft grote plannen om zich in 2040 te vestigen als een volledig elektrische autofabrikant en om in 2045 volledig CO2-neutraal te zijn. Het vlaggenschip op batterijen, de EV6, is een belangrijk model om de Koreaanse fabrikant te helpen zijn doel van elektrisch en plug-in rijden te bereiken.
De EV6 is de eerste op maat gemaakte elektrische auto die door Kia is ontwikkeld en die op zijn geheel nieuwe Electric-Global Modular Platform (E-GMP) staat. Het leven gaat behoorlijk snel voor Kia, wat geen slechte zaak is als je kijkt naar het groeiende aantal elektrische auto’s waaruit kopers kunnen kiezen. De EV6 is meer een sportieve cross-over voor het hele gezin dan een traditionele SUV, maar moet het opnemen tegen onder meer de Hyundai Ioniq 5, de Ford Mustang Mach-E, de Nissan Ariya, de Skoda Enyaq en de Volkswagen ID.4. Kia is echter zeker op zoek naar een hogere markt met de EV6 en zal zich ook richten op klanten die een Audi Q4 e-tron, Polestar 2 of een Tesla Model 3 overwegen.
Er zijn twee opstellingen beschikbaar voor de EV6-reeks; een configuratie met achterwielaandrijving van 226 pk, of een auto met twee motoren van 321 pk en vierwielaandrijving, terwijl er ook een prestatiegericht GT-model met 577 pk beschikbaar is. Ze hebben allemaal een bruikbare batterijcapaciteit van 77,4 kWh, waarbij Kia een maximaal bereik van 500 kilometer claimt vanaf de RWD-versie.
Hij wordt geleverd met een royaal uitrustingsniveau met 19-inch lichtmetalen, LED-koplampen, lederen bekleding, verwarmde voorstoelen, dubbele 12.3 -inch gebogen displays, geïntegreerd navigatiesysteem, een achteruitrijcamera en Apple CarPlay- en Android Auto-connectiviteit. Het is de moeite waard om even de tijd te nemen om de lijst met standaard kits te bestuderen voordat je beslist welk model geschikt voor jou is.
Sportief rijgedrag
Hoewel hij op hetzelfde E-GMP-platform voor elektrische auto’s staat als de Hyundai Ioniq 5, voelt de EV6 sportiever aan. Er is een voorwielophanging met MacPherson-veerpoten en een multilink-achterkant, die helpt om de wagen goed onder controle te houden, terwijl de EV6 een iets stijvere set-up heeft dan zijn Koreaanse neef. Hij is ook niet zo hoog, dus profiteert van een lager zwaartepunt.
Het model met achterwielaandrijving biedt 226 pk en 350 Nm direct beschikbaar koppel, wat meer dan genoeg is om het sportief te houden. Als je de keuzeschakelaar voor de rijmodus in Eco of Normaal laat staan, worden de prestaties niet overdreven gedempt, wat een goede zaak is, want de Sport-modus kan een beetje te veel zijn voor dagelijks rijden. Aangezien de EV6 tot 2.090 kg weegt in de gedaante van twee motoren (de versie met één motor is 1.985 kg), zijn de scherpere gas- en stuurreacties iets te intens in de Sport-modus en wordt het allemaal een beetje onevenwichtig en te opgewonden, vooral wanneer er wordt gereden op bochtige B-wegen.
Upgraden naar de auto met vierwielaandrijving van 321 pk geeft een behoorlijke boost aan de snelheid, maar hij werkt het best op gladde, rechte stukken asfalt, aangezien de EV6 niet op zijn best is in bochten. Het 577 pk sterke GT-model wordt echter geleverd met een elektronisch geregelde ophanging en een differentieel met beperkte slip, waardoor hij wendbaarder aanvoelt.
Gebruik de EV6 echter voor wat hij is: een snelle gezinsauto, en het is allemaal volkomen acceptabel. De rijkwaliteit en de controle zijn goed, terwijl je nog steeds erg snel kunt optrekken. Met zijn E-GMP-onderbouwing die de komende jaren zal worden gebruikt in een reeks nieuwe, volledig elektrische Kia-modellen, zou de EV6 een betrouwbare auto moeten zijn.
Euro NCAP kende de EV6 in mei 2022 een veiligheidsclassificatie van vijf sterren toe, waarbij de volledig elektrische crossover een score van 90 procent behaalde voor de bescherming van volwassenen en 86 procent voor de bescherming van kinderen.
Samen met slimme cruise control en een achteruitkijkcamera omvat Kia’s EV-familie een groot aantal actieve veiligheidssystemen: Forward Collision Avoidance Assist gebruikt een voor radar om te controleren op mogelijke gevaren zoals voetgangers, fietsers of andere auto’s, alvorens een waarschuwing te geven en vervolgens automatisch remmen om een mogelijke aanrijding te voorkomen of te beperken. Er zijn ook systemen die zijn ontworpen om je op jouw rijstrook te houden en technologie die een waarschuwing laat horen als het aandachtsverlies of vermoeidheid van de bestuurder detecteert.
Lees ook: Waar moet je aan denken als je een tweedehands elektrische auto gaat kopen?