Werelds meest beroemde aansteker; De Zippo!

  • Rogier
  • januari 25, 2017
  • Comments Off

zippo jack danielsJe kunt gerust stellen dat de Zippo de meest beroemde aansteker op de wereld is. Over de hele wereld kan je verzamelaars van deze aanstekers vinden, zelfs niet rokers willen ze hebben. De Zippo is namenlijk een echt status product.
Vroeger ging je als jong mannetje uiteraard schieten op de kermis. Dagenlang was je punten aan het sparen om aan het einde van de kermis die ene Zippo te kunnen kopen. De keuze was enorm, je had ze van de Looney Tunes, Harley Davidson of met een skelet er op. Jij wilde natuurlijk de grote zilveren hebben maar er waren ook kleine, witte of zwarte. Aan het einde van de kermis had je hem dan eindelijk en kon je er een jaar van genieten om het jaar erna je collectie weer uit te kunnen breiden. Om even eerlijk te zijn…….. ik heb ze nog steeds!

 

Merkverwatering

Uiteraard kreeg jij op de kermis een namaak aansteker.zippo vuur Een echte Zippo was namelijk veel te duur om weg te geven bij de schiettent. Toch noemde jij het een Zippo en liet je trots je nieuwe Zippo aan je vriendjes zien. Dit fenomeen heet in de volksmond merkverwatering. Merkverwatering is het verschijnsel als een merknaam van een bepaald product of dienst zo bekend wordt dat men het ook gaat gebruiken om te verwijzen naar soortgelijke producten van een ander merk. Andere voorbeelden zijn een Bahco, Barbie, Ty-rap, Walkman en Luxaflex. In de taalkunde noemen ze dit fenomeen antonomasie.

De eerste Zippo

In 1932 werd de eerste Zippo op de markt gebracht door George G. Blaisdell. De Amerikaan besloot om een verbeterd model van een Oostenrijkse aansteker te ontwikkelen en deze te gaan produceren.
Hij creëerde een systeem waarbij een ontvlambare vloeistof in een metaal doosje werd bewaard en door middel van een lont tot ontvlamming werd gebracht. Hij behield het Oostenrijkse design van een soort van schoorsteen zodat hij ook in de wind tot ontvlamming gebracht kon worden. Hij was zelf zo overtuigd van zijn eigen product dat hij ze gratis zou repareren als deze kapot gingen.

De Zippo anno 2017

Zippo bedrijf

Vandaag de dag is George B Duke de kleinzoon van de oprichter eigenaar van het merk Zippo. Hij is nog steeds een actief lid van de raad van bestuur en het bedrijf wordt geleid door CEO Mark Paup.
Er is berekend dat er over de hele wereld zo ongeveer 4 miljoen Zippo verzamelaars zijn. Er zijn clubs die gedurende het jaar ruilbeurzen en andere evenementen organiseren. Ook andere bedrijven gebruiken de Zippo nog steeds als marketing tool. Als relatiegeschenk omdat het kwaliteit en degelijkheid uitstraalt. De Zippo kan bijna overal op de wereld gekocht worden en er komen jaarlijks nog steeds nieuwe types uit.

Zelfs niet rokers willen er een. Alleen voor echte mannen!

Previous «
Next »