Als we kijken naar het shopgedrag mannen, dan wordt al snel duidelijk dat mannen liever online winkelen. Mannen houden immers niet van uren slenteren door de stad, om vervolgens terug te keren naar de eerste winkel en daar hun aankoop te doen. Laten we eens kijken wat de motivatie hierachter is.
Shopgedrag mannen
Mannen houden van simpel. Zij geven de voorkeur aan online winkelen omdat dit minder stress met zich meebrengt, en omdat het een efficiënt alternatief is voor winkelen in de stad. Mannen houden niet van tijden voor de spiegel staan en verschillende outfits te passen. Zij doen dit liever in het comfort van hun eigen huis. Maar mannen kopen meer dan alleen kleding online.
Wat kopen mannen online?
Het online koopgedrag mannen, heeft veel te maken met wat kopen mannen online. Mannen kopen vaker producten waarbij het niet nodig is deze in de winkel te bekijken. Producten zoals electronica, hardware en software worden veel online aangeschaft door mannen. Deze producten kunnen vooraf bestudeerd worden en door middel van reviews kan besloten worden of het een aankoop wordt of niet. Ook heeft het online koopgedrag mannen veel te maken met de snelle levertijden van dien. Hierdoor is het bijna in alle opzichten makkelijker en sneller om deze producten online aan te schaffen. Ook kunnen producten die niet naar wens zijn, gemakkelijk terug gestuurd worden of omgeruild worden.
Terugloop fysieke winkels
Een andere belangrijke factor die het shopgedrag mannen beïnvloed is de terugloop fysieke winkels. De fysieke winkels worden in een rap tempo vervangen door grote geautomatiseerde distributiecentra die producten rechtstreeks naar de klant versturen. Hierdoor zijn de eerder genoemde snelle levertijden mogelijk en verdwijnt de noodzaak voor een fysieke winkel. Ook zijn de online prijzen zeer competitief en deze kunnen gemakkelijk met elkaar vergeleken worden, met behulp van de vele vergelijkingswebsites. Ook is de online prijs vaak scherper, omdat de afwezigheid van een fysieke winkel voor een lagere overhead zorgt. Hierdoor kunnen er hogere marges gehanteerd worden en is er meer ruimte voor prijsverlaging door middel van kortingen en aanbiedingen. Ook dit kan het online koopgedrag mannen stimuleren.