DToen in 1916 voor het eerst de motorfabriek BMW begon met het bouwen van vliegtuigmotoren had niemand gedacht dat het merk Bavarian Motor Works de bekendheid zou krijgen die het nu geniet. Het zou duren tot 1923 vooraleer zij de eerste motor op de markt brachten. Want ook al leverde de onderneming reeds geruime tijd motoren aan bouwers van andere motormerken, voor die tijd bestond BMW enkel als motoren bouwer voor vliegtuigen.
De BMW R12 en R17 werden geïntroduceerd in 1935 waarvoor speciaal geperste stalen frames gebruikt werden en het waren hoogstwaarschijnlijk de eerste productiemotoren die hydraulisch gedempte en telescopische vorken hadden. Rond 1942 bracht het gebruikte staalpers apparatuur de oplossing voor het probleem wat zich voordeed met het chassis, bood men Art Deco design mogelijkheden aan en maakte men gebruik van verwisselbare wielen.
Door de inline vormgeving waarbij de krukas in één lijn staat met de lengte van het frame, was het evident om een rechtstreekse verbinding te maken tussen de aandrijving en de motor met aansluitend de as naar het achterste wiel. En ook al had BMW meer ervaring in het bouwen van vliegtuigmotoren en weken zij daar zelden van af, toch hadden zij bij het bouwen van de BMW R 12 een krachtige watergekoelde en as aangedreven boxer motor die een vaste waarde zou gaan betekenen voor de volgende jaren van succes.
De BMW R12 1939 werd op de markt gebracht met hydraulische voorwielophanging en zadelvering maar meer schokdemping was er niet om een hobbelig parcours de baas te kunnen. Bij de voorloper van de BMW R12, de R 11, had men reeds een vernieuwd frame gebruikt waarbij de linker en rechter helft aan elkaar gelast was. Men had ondervonden dat wanneer deze frames gebruikt werden bij zijspannen, er breuken ontstonden en van toen af kwamen de ontwerpers met een geperst stalen frame uit één stuk.
Deze BMW R 12 is een viertakt motor met de inhoud van 745 cc en een Amal 6 carburator en had 16PK en was handgeschakeld met vier versnellingen. Hij had een telescopische voorvork en een starre achterbrug met een wielbasis van 54.5 inch. Met zijn gewicht van slechts 186 kilo en een topsnelheid van 109 km per uur was deze prachtige BMW R12 1939 een machine die makkelijk in de hand te houden was en heel wendbaar in het verkeer.