Het ontstaan van de Volkswagen Kever
Een van de meest geproduceerde auto’s ter wereld, nog steeds. Wat lag aan de basis van het succes van de Kever? Het beestje is door de New York Times aan zijn naam gekomen. Doordat iedereen de auto een ‘Beetle’ noemde, is dit door Volkswagen overgenomen. Voila, de Kever was geboren!
De eerste Kever
Ferdinand Porsche lag aan de basis van de eerste Volkswagen Kever. Van Adolf Hitler kreeg hij de opdracht om een auto voor het volk te produceren. Tot op de dag van vandaag is het een groot raadsel wie daadwerkelijk de bedenker is van de Kever. Hitler was ook de man die de massaproductie van de Kever mogelijk maakte, echter door de oorlog was er weinig animo en geld om de Kever neer te zetten als familiewagen. Het was pas na de oorlog dat de productie echt op gang kwam.
Auto onderdelen Kever
De Kever blijft altijd voortbestaan voor de kenners en liefhebbers. Dit is ook de reden dat auto onderdelen van de VW Kever nog steeds in grote getale verkrijgbaar zijn. Je hoeft er niet snel bang voor te zijn dat een bepaald onderdeel helemaal niet meer te verkrijgen is, aangezien er genoeg in omloop is. Zowel origineel als nagemaakt. Goed om op te letten, want je wil geen namaak onderdelen in je Kever wanneer deze zo goed als origineel is. Originele onderdelen kunnen echter prijzig zijn, het komt de auto zeker ten goede. Zowel technisch, als qua waarde van de auto.
Worden er nog steeds Kevers gemaakt?
De laatste Kever is in 2003 geproduceerd in Mexico, in Duitsland stopte de productie in 1978 al. Ruim 21,5 miljoen producties verder was de VW Kever in 2003 de nummer 2 qua verkochte auto’s. Stoppen op je hoogtepunt, dat is wat ze bij Volkswagen gedacht moeten hebben. De laatst gebouwde kevers waren enkel bestemd voor de Mexicaanse markt en kregen de naam “Ultieme Editie” mee. Slechts 3000 Kevers zijn geproduceerd als Ultieme Editie, voorzien van CD-speler en alarm o.a.
Waarom stopte VW met het produceren van de Kever?
In 1974 werd de opvolger van de Kever gepresenteerd, te weten de Volkswagen Golf. In 1998 begon Volkswagen echter de productie weer en rolde er nieuwe Kevers van de band. Retro uiteraard, met herinnering aan de looks van vroeger. In 2003 volgde er een cabrio uitvoering en in 2011 kwam Volkswagen met een nieuw model van de ‘New Beetle’. Veel uiterlijke kenmerken die we van de Kever van vroeger kennen, echter is de auto technisch gezien meer gebaseerd op een Volkswagen Golf.