Na een enorme opbouw, waarbij het afgelopen jaar beetje bij beetje steeds meer informatie vrij kwam, is het dan eindelijk zo ver: op 19 november 2020 wordt de Playstation 5 gereleased. We weten dat er een versie met een disk drive wordt uitgebracht, maar ook een zonder. Hier schreven we al over het zelf samenstellen van een gaming pc. Nu kijken we naar de release van de Playstation 5!
Gemiddeld gaat een nieuwe generatie 6 tot 7 jaar mee
Volgens Sony is het de bedoeling dat de generatie van de nieuwe console ongeveer zes à zeven jaar aanhoudt. Dit is min of meer gelijk aan de cyclus van de PlayStation 4. De console verschijnt in 2020, wat betekent dat het apparaat tot ruwweg 2027 actueel moet blijven. Vooralsnog is dat echter moeilijk te zeggen, omdat het tegenwoordig moeilijk is om een dergelijk apparaat actueel te houden in de snel veranderende wereld van technologie. De hardware verouderd relatief sneller dan generaties terug het geval was.
Uiterlijk van de Playstation 5
Hoe de nieuwste console van Sony eruit gaat zien is al lange tijd bekend. De PS5 bestaat uit een zwart middenstuk dat van boven naar beneden smaller wordt en is omgeven door twee witte panelen. Blauwe lampen verlichten de console aan de binnenzijde en de disk drive bevindt zich aan de voorzijde. Verder zijn er twee USB-poorten aan de voorzijde van de console te vinden. De PS5 wordt geleverd met een voet om rechtop te staan, maar het is ook mogelijk om de console plat neer te leggen. De afmetingen zijn nog niet bekend, maar op basis van die van de series X en de PS5-controller lijkt de PS5 aanzienlijk groter dan elke andere console te zijn.
Grafisch geheugen
Het grafisch geheugen van de Playstation 5 is 16GB GDDR6, wat gelijk staat aan de Xbox Series X. Ook de CPU is vergelijkbaar, al heeft de PS5 een lagere kloksnelheid ten opzichte van de Series X (3,5 GHz ten opzichte van 3,8 GHz). De GPU draait op 10,28 TFLOP’s met 36 compute units op 2,23 GHz, in vergelijking met 12 TFLOP’s met 52 compute units op 1,825 GHz voor de Series X.
Variabele kloksnelheden
De kloksnelheden van de GPU zijn variabel. Normaal gesproken draaien hittegevoelige onderdelen op een maximale kloksnelheid zodat het systeem niet oververhit raakt, maar bij de PS5 zijn ze flexibel. Dankzij AMD’s Smartshift-technologie kunnen de CPU en GPU spanning met elkaar delen, waardoor ze efficiënter kunnen worden ingezet.
Speciale Solid State Drive
Daarnaast zal de PlayStation 5 beschikken over een speciale Solid State Drive (SSD), waardoor spellen veel sneller data kunnen ophalen. De op maat gemaakte SSD in de PS5 heeft 825 GB opslagruimte en haalt indrukwekkende snelheden van 5,5 GB. Sony vertelt hoe de laadtijd in de PS4-game Spider-Man is verlaagd van 15 tot 0,8 seconden. In een gelekte video zagen we eerder al dat de game inderdaad zeer snel laadt.
Tempest 3D Audio Engine
De PlayStation 5 maakt gebruik van de zogenaamde Tempest 3D Audio Engine, een engine die honderden in-game audiobronnen kan simuleren. Denk aan individuele regendruppels, in plaats van een standaard regen effect. Sony is zelfs in staat om individuele profielen te maken en is van plan om dit gedurende de levensduur van de console te doen met bijvoorbeeld audiotests. 3D audio wordt eerst uitgerold naar koptelefoons. Volgens Sony zelf is dit een ware revolutie.
De Playstation 5 ondersteunt ray tracing
In potentie kan de PS5 8K-resoluties aan en zal het ray tracing gaan ondersteunen. Ray tracing wordt al langere tijd gebruikt voor visuele effecten in pc’s met Nvidia’s GTX-kaarten. De techniek zal een direct effect hebben op graphics, aangezien het de weerkaatsing van licht op objecten meteen verwerkt en zo bijvoorbeeld weerspiegelingen op glas realistisch weergeeft.
Haptische feedback van de controller
De controller van de nieuwe Playstation 5 kent een aantal nieuwe features, waaronder haptische feedback. Dit zorgt ervoor dat spelers realistische vibraties voelen tijdens het spelen. Zo gaf Sony eerder als voorbeeld dat verschillende ondergronden, zoals zand of rotsen, op deze manier van elkaar te onderscheiden zijn. In het verlengde daarvan kent de DualSense adaptive triggers, die weerstand van bijvoorbeeld een pijl en boog of een gaspedaal veel realistischer kunnen doen aanvoelen.
Het uiterlijk van de nieuwe controller
Deze nieuwe controller bestaat niet meer uit één kleur, zoals de Dualshock 4, maar uit twee kleuren, zwart en wit. Volgens Sony moet de batterijduur ‘sterk’ zijn en het gewicht niet te hoog. Wat knoppen betreft is de Share-knop vervangen door de Create-knop, al lijkt de functionaliteit hetzelfde te zijn. Sony zegt later meer details te delen over de knop. Daarnaast zijn de kleuren van de rechter knoppen verdwenen en bevat de DualSense een ingebouwde microfoon om te voice-chatten zonder headset.
Tot slot heeft de DualSense twee lichtbalken aan weerszijden van het touchpad en is een USB-C-aansluiting te zien aan de voorzijde.
De specs van de Playstation 5:
Ondertussen zijn ook de volledige specificaties van de PS5 bekend:
CPU: 8x Zen 2 Cores at 3,5GHz (variable frequency)
GPU: 10,28 TFLOPs, 36 CUs at 2,23GHz (variable frequency)
GPU Architecture: Custom RDNA 2
Memory/Interface: 16GB GDDR6/256-bit
Memory Bandwith: 448GB/s
Internal Storage: Custom 825GB SSD
IO Throughput: 5,5GB/s (Raw), Typical 8-9GB/s (Compressed)
Expandable Storage: NVMe SSD Slot
External Storage: USB HDD Support
Optical Drive: 4K UHD Blu-ray Drive