Leasemotoren: dit moet je weten!

  • Menfacts
  • april 24, 2022
  • Comments Off
leasemotoren

Je staat in de file onderweg naar werk, zoals je dat elke doordeweekse dag doet. Er moet toch een makkelijkere en snellere manier zijn om te komen waar je zijn moet? Wanneer je de zoveelste motorrijder tussen de stilstaande auto’s door ziet slalommen, gaat er een lichtje branden. Waarom zou je geen stoere, futuristische motor leasen?

De voor- en nadelen in een notendop

Is een leasemotor echt beter dan een lease auto? Het is zeker zo dat met een motor het verkeer trotseren zijn voordelen heeft. Je bent tijdens de spits veel sneller op werk en – misschien nog wel belangrijker – je bent ook veel sneller weer thuis. Het is lekker avontuurlijk en op een niet al te warme zomerse dag is het een echt genot. 

Wat zijn de nadelen? Als het regent heb je waarschijnlijk wat minder zin om op de motor te stappen en als het glad is neem je beter de trein. Ook is het vervelend als je pas gestreken pak onder de kreukels zit door je motorpak. Daarnaast liegen de cijfers er niet om. De kans op een (ernstig) ongeval is volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid een stuk groter wanneer je op de motor zit.

Bijtelling voor privégebruik

Ben je helemaal weg van motorrijden en neem je de eerder genoemde nadelen voor lief? Dan is het tijd je te verdiepen in de kosten van een motor van de zaak. Je betaalt bijtelling voor privégebruik net zoals bij een lease auto het geval is. Het werkt bij een motor echter wat anders. Je betaalt namelijk bijtelling over de gereden privékilometers. Als je een motor leaset, is het dus belangrijk dat je de gereden kilometers goed bijhoudt.

De leaseprijs van de motor

Hoewel een motor een stuk kleiner is dan een auto, betekent dit niet dat de leaseprijs lager is. Sterker nog, vaak is deze zelfs hoger. Als je een motor leaset met een catalogusprijs van 10.000 euro, ben je al snel zo’n 400 euro per maand kwijt. Deze hoge leaseprijs heeft onder andere te maken met de hoge onderhoudskosten van motoren. We hebben het al snel over zes of zeven cent per gereden kilometer, terwijl dit voor een Volkswagen Up slechts twee cent per kilometer is. 

Ook is de afschrijving van de motor een nadeel. Na 100.000 kilometer op de teller is het praktisch niets meer waard. Lease motoren regelen voor medewerkers is voor werkgevers dan ook niet al te aantrekkelijk. Het is meer geschikt voor ZZP’ers die niet in de file willen staan en die door weer en wind graag op de motor zitten.

Previous «
Next »