Het moeten niet altijd zware Harley Davidsons zijn. Met een minibike kan je ook lekker cruisen. Speelgoed voor kinderen? Nee hoor! Je mag er weliswaar niet mee op de autosnelweg, maar zo ontdek je eens andere routes. Aan een stevig tempo bovendien. Een 49 cc minibike haalt zelfs 70 kilometer per uur als het moet. De koning van de minibikes is natuurlijk de Honda Dax.
Dachshund
Eind jaren 60 werkte Honda aan een brommertje waarmee Japanners zelfs door de smalste binnenstraatjes van Tokio konden rijden. Dat lukte al aardig met de Monkey, maar die kon geen medepassagier dragen. Tijd voor een nieuw model dus. Dat werd de Honda ST series uit 1969. De naam Dax is natuurlijk veel bekender.
Die legendarische naam kreeg de Honda ST series vanwege zijn uiterlijk. Lekker laag met zijn 10 inch wieltjes, maar toch langer dan de meeste minibikes. Zoals een Duitse teckel: een ‘dachshund’. Honda maakte twee versies van deze viertaktbrommer. De lichte ST50 kwam met een cilinderinhoud van 49 cc, terwijl de zwaardere ST70 72 cc telde. In Amerika bestond er ook nog de kloeke ST90. Als die Amerikanen maar kunnen overdrijven, hé.
Latere types
De eerste Daxen (OT’s: ‘Oud Type’) hadden een 6 volt contactpuntenontsteking. In de jaren 80 kreeg de Honda Dax een modern jasje. Voortaan kwam hij met een hydraulische voorvork en een 12 volt CDI-ontsteking. Deze Daxen staan bekend als NT’s: ‘Nieuw Type’. In 1995 kwam Honda nog op de proppen met een heruitgave van de originele Dax ST50. Enkele jaren later rolde de laatste Dax van de fabrieksband. Zonde!
De Honda ST series blijft waanzinnig populair. Daar zit het opvallend uiterlijk zeker voor tussen. Vele fans prijzen ook de eenvoudige mechanische constructie. Een Honda Dax zit namelijk best simpel in elkaar. Als je wat handig bent, kan je er gemakkelijk zelf aan sleutelen. De Honda Dax is al jaren uit productie, maar je vindt nog vlot reserveonderdelen.
Chinese Bamidax
Een originele Honda Dax is flink aan de prijs. Op Marktplaats hoest je al snel enkele duizendjes voor een exemplaar in goede staat op. Chinese replica’s zijn een pak goedkoper. Honda verpatste eind jaren 90 de rechten aan Jincheng. Dat lieten andere Chinese bouwers als SkyTeam en Zhenhua zich geen twee keer zeggen.
Honda-puristen halen hun neus op voor deze ‘Bamidaxen’. Met wat sleutelwerk tover je er nochtans mooie dingen uit. Als je geluk hebt, tenminste. Soms blijven het gewoon onbetrouwbare krengen. Misschien toch maar beter doorsparen voor ‘the real deal’? Een echte Honda Dax rijdt niet alleen heerlijk, het is ook een prima investering.