Het moge duidelijk zijn: elektrisch rijden heeft de toekomst. Heb je al een elektrische auto? Of een hybride auto die deels elektrisch is? Dan wil je die natuurlijk thuis op kunnen laden en dus moet er dan een laadpaal bij de wagen komen te staan. Erg makkelijk. En het scheelt enorm in de kosten. Een ander woord voor laadpaal is laadstation of wallbox. Vrijwel alle aanbieders hiervan leveren zowel zakelijke laadpalen als laadpalen voor thuis. Welke factoren bepalen nu eigenlijk de kosten van een laadpaal?
Wat is van belang voor de kosten van een laadpaal?
Een elektrische auto aanschaffen is nog steeds een stukje duurder dan een auto op benzine of gas aanschaffen. In gebruik zijn ze echter een stuk voordeliger. Elektrische auto’s slijten minder snel en daarnaast zijn er allerlei fiscale voordelen. Voor de kosten van de laadpaal zijn drie dingen van belang:
– de aanschafprijs van de laadpaal
– de kosten voor montage of installatie
– de prijs van elektriciteit
Prijs van een laadpaal hangt af van verschillende factoren
De aanschafprijs van een laadpaal kan behoorlijk verschillen. De kosten liggen doorgaans tussen de € 500,- en € 1.500,-. Deze prijs hangt af van verschillende factoren, zoals het soort laadpaal, de uitvoering ervan en de extra montagekosten. We onderscheiden 1-fase laadpalen en 3-fase laadpalen. Een 1-fase laadstation of laadpaal maakt gebruik van een standaard 230V aansluiting. Het standaard vermogen is dan 16 ampère. Het maximale laadvermogen is dan 3,7 kW. Elke gewone meterkast beschikt over een 1-fase aansluiting.
Maximale laadvermogen
Een 3-fase laadpaal of wallbox maakt gebruik van 3 x 230 V (Volt). Dit noemt men krachtstroom. Het standaard vermogen is 3 keer 25 A of hoger. Het maximale laadvermogen is dan 11 kW. Ongeveer drie keer zoveel dus als bij 1-fase. Een 3-fase aansluiting zit niet standaard in elke meterkast. Gelukkig hebben alle nieuwbouwhuizen dit wel en kun je anders in de meeste gevallen een uitbreiding aanvragen. Dat doe je bij de netbeheerder. De kosten voor verhoging naar 3 x 25A verschillen per netbeheerder. Meestal gaat het om bedragen tussen € 200,- en € 300,- ex. BTW.
Krachtstroom is de toekomst
De prijs van krachtstroom is gelijk aan die van gewone stroom. Maar apparaten op krachtstroom gebruiken meer energie. Daardoor gaan de maandelijkse kosten omhoog.
Een 3-fasen laadpaal of laadstation is echter aan te raden met het oog op de toekomst. Nieuwe elektrische auto’s laad je namelijk op met een 3-fasen laadpaal. Je kan ze niet opladen met een 1-fase laadpaal. Krachtstroom is ook geschikt voor zaken zoals een sauna, jacuzzi of warmtepomp.
De uitvoering van de laadpaal
De kosten hangen ook af van de uitvoering van de laadpaal. Zit er bijvoorbeeld een vaste of losse stekker aan de laadpaal? Werkt de laadpaal met een sleutel of een pasje? Een belangrijke optie is ‘load balancing.’ Daarmee onderscheidt het laadpunt stroom voor het huis en stroom voor de laadpaal. Daarmee voorkom je overbelasting. Meer mogelijkheden leiden uiteraard tot hogere aanschafkosten.
Wat kost de montage?
Montage van een laadpaal kost ongeveer rond de € 350,- excl. btw. Dit is inclusief voorrijkosten en klein materiaal. Hoe moeilijker de klus, hoe duurder. Is er bijvoorbeeld heel weinig ruimte in de meterkast? Of moet de vakman ook in de kruipruimte zijn? Dan duurt de klus langer. De kosten gaan dan omhoog. De afstand en eventuele obstakels hebben ook invloed op de kosten. Moet de straat opengebroken worden? Komt de kabel langs boomwortels? Allemaal zaken die de prijs verhogen. Daarom kan een vakman op afstand geen exacte prijs noemen. Daarvoor moet hij eerst de situatie ter plekke komen bekijken.