De Algemene Periodieke Keuring (APK) voor voertuigen is een keuring die elk jaar terug komt. Of je nu naar een Garage Hilversum gaat, of naar een garage in Maastricht: overal wordt naar dezelfde zaken gekeken. Dit komt omdat de BOVAG hier regels voor heeft opgesteld en een controlesysteem voor heeft. Maar waar wordt bij een APK keuring nu eigenlijk precies naar gekeken en waar moet je rekening mee houden?
Bij een APK keuring wordt er eigenlijk vooral gekeken of er met jouw voertuig nog wel veilig deel kan worden genomen aan het verkeer. Zo wordt er bijvoorbeeld gekeken naar de remmen en naar de verlichting.
De veiligheidsgordels
Een ander belangrijk punt waar naar wordt gekeken zijn de veiligheidsgordels. Iedere veiligheidsgordel die zich in de auto bevindt, moet werken. Dat kan vooral een aandachtspunt zijn bij een auto waarvan de achterbank vaak naar beneden wordt geklapt. Met name de sluitingen van gordels kunnen dan onder de zittingen verstopt kunnen gaan zitten. Iets wat in theorie dan ook een afkeurpunt zou zijn bij de APK-keuring.
Alle deuren in je auto moeten open kunnen en ook naar behoren sluiten. Ook van binnenuit. Wat de zijruiten betreft, moet in ieder geval het raam aan de bestuurderszijde open kunnen. Onder andere om je spiegel te kunnen verstellen. Zelfs al heb je elektrisch verstelbare spiegels.
De uitlaat van je voertuig
De uitlaat van je auto moet gasdicht zijn. En dat is een uitlaat die in een redelijke staat verkeert en juist onder de auto gemonteerd is eigenlijk altijd wel. Tenzij er een gat in de uitlaat is gekomen door bijvoorbeeld roestvorming. Iets dat je redelijk snel zult kunnen waarnemen omdat de auto dan een aanzienlijk ander geluid maakt dan hij normaal gesproken doet. Is dit het geval, laat de uitlaat dan maken of vervangen voor je de auto laat keuren, het is namelijk zeker een punt van afkeuring.
De remmen van je auto zelf controleren is misschien wat te gecompliceerd, maar wat je wel zelf kunt controleren is of je auto netjes rechtdoor rijdt tijdens het remmen en of de auto goed genoeg remt. Controleren of de auto rechtdoor blijft rijden tijdens het remmen doe je door op een recht stuk weg redelijk hard te remmen, waarbij je het stuur slechts losjes vasthoudt. Als je auto niet goed rechtdoor remt, dan zal je auto naar links of naar rechts gaan tijdens het remmen. Of in ieder geval zul je het aan je stuur voelen dat je auto een bepaalde kant op wil.
De hierboven genoemde punten zijn punten die je makkelijk zelf kan controleren en soms kan repareren. Misschien kun je dan wel niet alles zelf repareren aan je auto, je zult desondanks dat geld kunnen besparen wanneer je de garage kan vertellen wat er aan je auto mankeert. En stel je jezelf bij een mogelijk dure reparatie in de gelegenheid uit te zoeken wie deze reparatie het goedkoopst voor je uit zou kunnen voeren. En alleen dat al maakt het de moeite waard om eerst zelf een rondje langs je auto te maken en ‘m zelf te controleren voor de APK, voordat je ‘m door een garage laat controleren.